Ogólnie o klimatyzacji
Poprawnie działający układ klimatyzacji samochodowej zapewnia właściwą wymianę powietrza, utrzymanie odpowiedniej temperatury i komfortu.
Wraz z wiekiem pojazdu ubywa czynnika chłodniczego z układu klimatyzacji samochodowej (tak jak z balona na odpuście). Wskutek tego spada wydajność chłodzenia. Ubytek ten jest również niebezpieczny dla sprężarki.
Natomiast bakterie i roztocza rozwijające się na powierzchni chłodnicy klimatyzacji powodują nie tylko nieprzyjemny zapach, lecz przede wszystkim zagrożenie dla układu oddechowego człowieka, gównie alergików i dzieci.
Jeżeli w Państwa samochodzie w czasie deszczu szyby są zaparowane, jeżeli po włączeniu klimatyzacji czuć nieprzyjemny zapach, a w upalne dni powietrze wylatujące z kratek nie jest wystarczająco chłodne, to są to pierwsze sygnały, że należy umówić się do nas na przegląd, a może i serwis układu klimatyzacji.
Serwis układu klimatyzacji
Na rynku działamy od wielu lat oferując naszym klientom kompleksowy serwis klimatyzacji samochodowej. Serwis układu klimatyzacji przeprowadzony przez naszych przeszkolonych pracowników obejmuje:
- odzysk czynnika znajdującego się w układzie,
- sprawdzania szczelności (próżnia lub azot)
- napełnienie układu czynnikiem chłodniczym
- wymiany oleju (ewentualne + dodanie barwnika UV)
- odgrzybiania i dezynfekcji układu wentylacyjnego (ozon lub inne)
- wymiany filtra kabinowego
Proces wymiany czynnika wykonujemy z wykorzystaniem najnowocześniejszych maszyn do obsługi układów klimatyzacji samochodowej.
Sprawdzenie szczelności układu klimatyzacji
Aby klimatyzacja samochodowa działała sprawnie i bezproblemowo, dostarczając przyjemnego chłodu w gorące dni, niezbędne jest posiadanie szczelnego układu chłodniczego.
Sprawdzanie szczelności układu klimatyzacji jest o tyle trudne, że trudno przeprowadzić go w każdym ze wszystkich stanów pracy tegoż układu. Dlatego szczelność układu klimatyzacji sprawdzamy kilkoma metodami. Sprawdź naszą ofertę, by przekonać się że robimy to sprawnie, solidnie i szybko! Ciesz się szczelną i bezpieczną klimatyzacją w atrakcyjnej cenie!
Odgrzybianie na różne sposoby
Nieczyszczony układ klimatyzacji jest źródłem rozwoju bakterii i grzybów, które mogą wywoływać alergie, a nawet ciężkie schorzenia. O tym, że nadszedł najwyższy czas na oczyszczenie samochodowego układu klimatyzacji, zazwyczaj zdajemy sobie sprawę dopiero wtedy, gdy:
- w samochodzie nieprzyjemnie zaczyna pachnięć.
- łzawią oczy,
- dokucza nam katar,
- pojawia się kaszel,
- parują szyby.
Jeżeli włączając klimatyzację poczujemy choć tylko chwilowo nieprzyjemny zapach, to w układzie nawiewu są już grzyby, pleśnie i bakterie. Choć zapach po chwili mija, to one tam dalej są.
Za to wszystko odpowiedzialny jest parownik czyli chłodnica powietrza nawiewanego do kabiny. To wilgotne i w miarę ciepłe miejsce, bez dostępu światła na którym gromadzą się grzyby i pleśnie emitujące toksyczne nieczystości. Produkty przemiany grzybów oraz pleśni uznaje się za wyjątkowo silną truciznę produkowaną przez naturę.
Obecnie na rynku stosuje się różne metody dezynfekcji klimatyzacji. Indywidualne podejście do każdego przypadku pozwala nam zaproponować najbardziej efektywną metodę poradzenia sobie z problemem:
- ozonowanie,
- ultradźwięki,
- mycie parownika.
Ozon to silny utleniacz o dużych właściwościach bakteriobójczych. Ozonowaniem można pozbyć się mikroorganizmów oraz zlikwidować nieprzyjemne zapachy. Niestety w niektórych przypadkach ozonowanie usuwa nieprzyjemny zapach tylko na krótki czas.
Gdy odczuwamy już nieprzyjemne zapachy po włączeniu klimatyzacji, to w naszej „klimatyzacji” mamy już wyhodowaną pleśń, grzyby i inne drobnoustroje. Wówczas metoda ciśnieniowa to jedyna skuteczna dezynfekcja. Polega na bezpośrednim natryskiwaniu preparatu chemicznego Firmy TUNAP na użebrowanie parownika z wykorzystaniem opatentowanej lancy z dyszami. Zastosowanie tej metody wypłukuje zalegające, zakażone osady i dociera do wszystkich przestrzeni parownika.
Bywa, że dostęp do parownika jest utrudniony i wówczas stosujemy metodę ultradżwiękową. Metoda polega na rozprowadzeniu odpowiedniego środka w układzie klimatyzacji i we wnętrzu pojazdu, co powoduje jego wniknięcie także w tapicerkę, dywaniki i kanały nawiewowe. Metoda ta eliminując pyłki, mikroorganizmy, bakterie, grzyby, zabezpiecza przed alergenami oraz usuwa nieprzyjemne zapachy, łącznie z zapachem papierosów i benzyny.
Nowy czynnik R1234yf
Od kilku lat w nowych samochodach osobowych czynnikiem roboczym jest nowy czynnik R1234yf.
Stacje serwisowe obsługujące stary czynnik R-134a nie nadają się do obsługi układów klimatyzacji z nowym czynnikiem R1234yf. Warsztat musi być wyposażony w specjalnie przeznaczoną do tej obsługi stację serwisową.
Nasza firma posiada najnowocześniejszą stację – stację ASC-5500RPA firmy Waeco. Stacja ta posiada wbudowany analizator gazu sprawdzający czystość czynnika. Gaz R-1234yf reaguje bardzo gwałtownie na mieszaniny z innymi czynnikami chłodniczymi i z tego powodu wymagana jest kontrola jego czystości. Ponadto stacja ta posiada:
- W pełni automatyczne odzyskiwanie czynnika chłodniczego, zarządzanie olejem i dodatkami
- Automatyczny test próżniowy
- Automatyczna kontrola szczelności przed rozpoczęciem pracy
- Zintegrowane zarządzanie dozowaniem czynnika chłodzącego i odzyskiwanymi ilościami
- Zintegrowaną bazę danych ilości podawania
- Odzysk czynnika chłodniczego bliski 100%
- Specjalną funkcję płukania układu klimatyzacji
Klimatyzacja w hybrydzie i elektryku
Serwisowanie układów klimatyzacji samochodów hybrydowych i elektrycznych wymaga specjalnych uprawnień i poszerzonej wiedzy. W samochodach tych sprężarka tłocząca czynnik roboczy ma zabudowany w sobie silnik elektryczny. By serwis klimatyzacji był przeprowadzony właściwie należy do tej czynności wykorzystać dostosowaną do tego stację serwisującą oraz ściśle przestrzegać procedury serwisowej. Niezastosowanie się do ścisłej procedury będzie skutkowało uszkodzeniem sprężarki i układu klimatyzacji. Uszkodzenie nie nastąpi w dniu dokonania czynności serwisowych lecz po pewnym okresie użytkowania układu klimatyzacji.
Wymiana filtra kabinowego
Filtr kabinowy to element mający istotny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu klimatyzacji samochodowej. Należy go wymieniać przynajmniej raz w roku. Obecnie w ofercie producentów Filtrów Kabinowych obok filtrów węglowych pojawiły się Filtry Antyalergiczne.
Dlaczego ubywa czynnika
Wątpliwości budzi konieczność serwisowania samochodowych układów klimatyzacji skoro np. lodówki się nie serwisuje. Dlaczego z układu chłodzącego lodówki czynnika nie ubywa?
Układ chłodzący lodówki pozbawiony jest przewodów elastycznych gumowych, a składa się tylko z przewodów metalowych. Lodówka stoi w jednym miejscu natomiast układ klimatyzacji samochodowej przemieszcza się wraz z pojazdem. Narażony jest na liczne drgania, mogące prowadzić do uszkodzeń poszczególnych mocowań. Kamień może uszkodzić chłodnicę klimatyzacji (skraplacz) powodując nieszczelność. Przykłady można mnożyć.